home

 

De smederij Kerkstraat in Helmond.

v.l.n.r. Jet vd Meulen, Janus vd Meulen aan het stuur,
Jos.L. vd Meulen tegen de auto.

In 1886 neemt Jos.L. van der Meulen de smederij over van zijn overleden baas Gerard Ingenhaaff. Jos verkocht ijzerwaren, kachels, jachtartikelen en fornuizen.
De Helmondse textielindustrie maakte reeds direct vanaf het begin een druk gebruik van de vakkennis van de diensten van het bedrijf voor het herstellen van de machines. Het bedrijf breidde zich uit tot een kleine machinefabriek.
In 1895 werd het eerste motorrijwiel ter wereld een Hildebrand Wolfmuller aangekocht waarmee Jos van der Meulen de eerste motorrijder van Nederland werd. In 1898 werd de eerste auto aangeschaft een 2 cilinder Benz een zgn Sont Brink waarbij de voor- en achter passagiers ruggelings tegen elkaar zaten. Met de primitieve hoogst onbetrouwbare voertuigen werd veel ervaring opgedaan. Toen langzaamaan meerdere mensen een auto aanschaften werd van der Meulen-Ansems automatisch de vraagbaak voor allen en de plaats waartoe men zich in moeilijkheden wendde. Uit zeer verre omgeving en tot buiten de landsgrenzen kwam men daarvoor naar Helmond. Zo kwam het zwaartepunt te liggen op het autobedrijf. Zo groeide ook de relatiekring uit het naburige en snel uitbreidende Eindhoven. Om de relatie kring van Eindhoven beter te kunnen helpen werd aan de Dijk thans Vestdijk de oude luciferfabriek aangekocht en na een verbouwing op 1 augustus 1916 als garage in gebruik genomen. Janus, Mathij, Jacques en later Jan de vier zonen van Jos van der Meulen zijn dan werkzaam in het bedrijf.


Mathij en Janus van der Meulen sleutelen samen met
Bernard Bezemer aan een auto.

 
Naar de andere filialen van der Meulen- Ansems
 

Ford
van der Meulen-
Ansems

Ford
van der Meulen-
Ansems

 

© Monique van der Meulen • design by: CAGE

 

site by: CAGE (Rolf van Gelder)